Just nu står en container på innergården där du kan kasta dina grovsopor fram till den 17:e maj. Passa på att återvinna sådant du inte längre behöver.
Kod till låset är 6870.
Your Custom Text Here
Senaste nytt från styrelsen i Brf Snickarboa
Just nu står en container på innergården där du kan kasta dina grovsopor fram till den 17:e maj. Passa på att återvinna sådant du inte längre behöver.
Kod till låset är 6870.
Vi ska installera hållare för laddkablar på samtliga elbilsplatser i garaget. Detta för att kablarna inte ska ligga och “skräpa” på golvet eller hänga i hemgjorda lösningar. Det blir lättare att använda och finare att se på.
När arbetet är klart kommer du att kunna hänga upp och låsa fast din kabel med ett eget hänglås och därmed enklare kunna ladda din bil.
Du som står på laddplats måste parkera på annan plats, alternativt en meter ut från väggen, så att hantverkarna kommer åt att borra i väggen.
Vänligen lägg in en påminnelse så du kommer ihåg att flytta bilen.
28:e april kl 08:30. Arbetet beräknas ta några timmar.
Vi ses på gården klockan 10:00 och hjälps åt att göra vårfint både ute och inne.
En lista med uppgifter kommer att finnas vid gårdshusets entrédörr till innergården en tid innan städdagen. Om du är upptagen med annat på städdagen så kan du skriva upp vilken uppgift du tar på dig att utföra en annan dag som passar dig bättre.
Efter städningen blir det grillad korv och fika runt grillen på gården.
MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) har beslutat att samtliga bostadsrättsföreningar i Sverige ska färdigställa skyddsrum för alla medlemmar (SFS nr: 2023:3045) innan årsskiftet.
Styrelsen har beslutat att nyttja ett utrymme i garaget till att bygga ett skyddsrum som kan stå emot verkningarna av stridsmedel som kan antas komma att användas i händelse av krig.
Platserna 23 - 31 kommer att tas i bruk för detta ändamål. Fr.o.m 1 juli 2023 ska garageplatserna vara tomma och tillgängliga. Arbetet förväntas pågå i två veckor.
Nu hanteras köerna till våra parkeringsplatser under fliken Köer i kundportalen SBC Hemma. Det innebär mer transparens i köhanteringen då medlemmar kan ställa sig i en eller flera köer, samt se sin plats i kön och kötid för den som stått längst.
Det tidigare registret som skötts av styrelsen har migrerats över till SBC Hemma och alla behållit sin plats i kön.
När ett objekt blir ledigt får den som står först i kön ett erbjudande om platsen via e-post. När svarstiden har gått ut, går erbjudandet vidare till nästa person i kön. Totalt kan den sökande tacka nej till tre erbjudanden, därefter stryks man från kön.
För att du ska få reda på när de erbjuds ett objekt är det viktigt att du registrerar din e-postadress i SBC Hemma.
Ställa sig i kö
Gå ur kön
Följa sin köplats
Få ett mejl vid erbjudande om ledig plats
Besvara erbjudande om plats direkt i kundportalen
Logga in på SBC Hemma för att se din köplats samt registrera din e-postadress.
Nu är genomgången av golvvärmen klar i samtliga lägenheter. Att vi fick tillgång till 100% av lägenheterna är riktigt bra, till och med lite imponerande 😃
ETK Service kommer att återkommer med en rapport och styrelsen kommer därefter ta beslut om eventuella åtgärder och prioritera dessa.
Utlånade nycklar finns att hämta i lägenheten 1004.
ETK-Service AB kommer att göra en översyn av golvvärmen i samtliga lägenheter under tre dagar med start 07:00 den 7 mars 2023 till eftermiddagen den 9 mars..
Utrymmen för ställdon och reglagen måste vara lättillgängliga.
(Notera att det finns två skåp i flervåningslägenheter. För övervåningen finns det i förrådet i hallen).
Alla termostater måste vridas upp på max på morgonen innan genomgång.
Om ni inte kan vara hemma så går det bra att lämna in märkta nycklar mellan 07:00 – 08:00 den 7 mars till Per Delborn som bor i bottenvåningen på gårdshuset i lägenheten närmast odlingslotterna.
Det är mycket viktigt att vi kommer in i samtliga lägenheter under dessa dagar. Om inte kommer vi behöva boka om översynen för enskilda lägenheter och då kommer medlemmen att bli debiterade för extrakostnader.
Nu finns det en hjärtstartare i föreningen. Den är placerad på våning 1 i gårdshuset, utanför hissen. Den är inte registrerade så att någon kan se den på söktjänster utan är endast tillgänglig för medlemmarna (den går att koppla upp, men tills vidare är den “offline”).
Modellen är en Lifepak CR2 wi-fi som ska vara enkel att använda utan förkunskaper och har ett barnläge som gör den lämplig även för barn.
Men vi rekommendera alla att se följande instruktionsvideo:
Så använder du hjärtstartare LIFEPAK CR2
Det är vidare bra om alla familjer med barn, berättar om hjärtstartaren och förklarar vad det är, och att detta absolut inte är en leksak. När luckan öppnas ljuder en stark varningsignal som tystar när luckan åter stängs.
Tisdag den 7:E mars påbörjar ETK en översyn av värmeanläggningen i husen. Den kommer att pågå i tre dagar och samtliga golvvärmesystem ska gås igenom. Det är därför väldigt viktigt att de får tillgång till alla lägenheter.
Genomgången börjar kl 7:00 och man kommer att gå efter fastighetsbeteckningen som startar med objektsnummer 111 och slutar med 258.
Det är svårt att säga vilken tid som varje genomgång sker. Möjligheten att lämna nycklar på tisdagsmorgonen kommer att finnas.
Anledningen till att vi behöver göra detta är dels att det efter 11 år är dags för en översyn, dels att ett antal lägenheter har golvvärme som inte tycks fungera korrekt där vissa tycker det är kallt och andra att det är för varmt. Det saknas också fuktvarnare i flera lägenheter, vi förbrukar ganska mycket el för att värma upp husen, samt att återluften är något för hög. Vi behöver justera ner värmen i båda husen för att spara på både el och fjärrvärme, då kostnaden har skenat iväg rejält senaste året.
Inför genomgången måste alla utrymmen där ställdon och reglage finns vara lättåtkomliga. Som medlem i föreningen ansvarar du själv för detta. Till de som har två eller tre våningar behöver förrådet på övervåningen där reglage finns tömmas så pass att luckor går att öppna.
Om styrelsen mot förmodan inte får tillgång till någon lägenheten kommer ETK behöva göra ett återbesök och det kommer då medlemmen själv att få bekosta, men vi förutsätter att det inte behöver hända.
Ett fåtal medlemmar har rapporterat problem med att kunna betala fakturor från SBC som nu kommer genom Kivra. Styrelsen har dessvärre ingen insyn i detta, utan det är en transaktion direkt mellan medlem och SBC. Vi hänvisar till SBCs support.
Logga in på SBC Hemma för att skapa ett supportärende. Det går förstås bra att betala fakturan manuellt så länge. Även dessa kan du se på SBC Hemma.
Eftersom det är en helt ny plattform så kan det förekomma lite barnsjukdomar.
Nu är SBCs nya portal SBC Hemma lanserad där du som medlem kan se information om föreningen och ditt boende. Logga in på portalen här.
SBC Hemma ersätter Vår Brf.
I avtalet tecknat med fastighetsskötaren finns inte snöskottning med. Alla snöskottning ligger på oss som bor här i föreningen. Anledningen till att vi inte tecknat ett avtal som inkluderar snöskottning är att det är dyrt.
Eftersom vi inte har så mycket att skotta så hjälps vi åt med entréerna och de båda trapporna, eget utrymme utanför dörren, samt loftgångarna. Då är det snabbt gjort. Skyfflar finns i cykelförråd och ofta utspridda i trapphusen.
Styrelsen behöver ändra stadgarna för att följa nya lagkrav. Eftersom det krävs stämmobeslut för att kunna ändra dem så utlyses därmed en extrastämma. Det är ren formalia bör således inte ta mer än 5-15 minuter.
För att kunna ändra stadgarna så krävs att alla medlemmar i föreningar är närvarande på stämman, eller att beslut tas på två av varann följande stämmor.
Exempel på förändringar är 8 §, 14 §, 15 §, 17 § och 31 § och syftar till att öka avsättning till underhållsfond, ändra tidsfristen för kallelse, samt följa nya lagkrav. Vissa förändringar finns beslut om sedan tidigare, medan § 14 och § 15 är nya. Stadgarna ska antas i sin helhet, så att Bolagsverket kan godkänna samtliga förändringar.
Måndag 19:e december kl 19:00
Digitalt på Zoom. Länk för att ansluta till mötet.
Länken är allt som behövs, men om du av någon anledning får frågan om ID eller lösenord:
Meeting ID: 852 6272 1749
Passcode: 230722
Från och med den första januari 2023 så har SBC en ny kundportal: SBC Hemma. Den nya kundportalen ersätter Vår Brf och Vår Brf-appen.
I SBC Hemma kan du som boende:
hitta dina avier
se information om din lägenhet
ansöka digitalt om andrahandsuthyrning
logga in säkert med BankID
Från i början av december kommer du inte längre kunna använda Vår Brf-appen. Du kommer däremot kunna logga in i Vår Brf via webbläsaren i en dator året ut. Till SBC Hemma finns ingen app – den nya kundportalen fungerar lika bra i telefonen som på datorn eller surfplattan.
Du som betalar din avgift eller hyra månadsvis får från 2023 en avi varje månad. Smidigt, eftersom det minskar risken att betala på fel avi.
Om du har frågor eller funderingar kan du kontakta SBCs kundtjänst via sbc.se/kontakt eller telefonnummer 0771-722 722.
Då skulle vi vilja höra från dig. Vi har några förslag på hur det skulle kunna förbättras som vi gärna skulle få lite feedback på. Är du intresserad av att hjälpa oss? Skriv till styrelsen@brfsnickarboa.se så hör vi av oss.
Styrelsen behöver ändra stadgarna för att följa nya lagkrav. Eftersom det krävs stämmobeslut för att kunna ändra dem så utlyses därmed en extrastämma. Det är ren formalia bör således inte ta mer än 5-15 minuter.
Exempel på förändringar är 8 §, 14 §, 15 §, 17 § och 31 § och syftar till att öka avsättning till underhållsfond, ändra tidsfristen för kallelse, samt följa nya lagkrav. Vissa förändringar finns beslut om sedan tidigare, medan § 14 och § 15 är nya. Stadgarna ska antas i sin helhet, så att Bolagsverket kan godkänna samtliga förändringar.
28:e november kl 19:00
Digitalt på Zoom. Länk för att ansluta till mötet.
Länken är allt som behövs, men om du av någon anledning får frågan om ID eller lösenord:
Meeting ID: 865 0609 9946
Passcode: 528644
Fr o m 1 november 2022 har ADB tagit över NKGs alla uppgifter kring fastighetsservice och underhåll.
Felanmälan gör nu via deras Fastighetsportal.
Vi har haft samma fastighetsskötare sen huset byggdes för över tio års sedan och byter alltså nu, så vi räknar med en viss inkörningsperiod. Kontakt styrelsen om ni har frågor och funderingar.
Nu när det börjar bli kallare ute och golvvärmen kommer igång, så är det viktigt att vi ser över våra termostater i varje lägenhet och rum.
Termostaten går på batteri och om de inte byts ut så förlorar termostaten sin koppling till golvvärmen. Värmen går då upp på max, oavsett vredets position och det går inte att reglera temperaturen i lägenheten.
Frånluften i fastigheterna till ventilationsanläggningen är idag på över 24ºC, vilket är högt, dyrt och tyder på att det är varmt i många lägenheter. Rekommenderad temperatur ligger på omkring 21ºC.
En annan viktig del i värmesystemet och ventilationen är tilluftsventiler ovanför fönster där luften utifrån flödar in i lägenheterna. För att systemet ska fungera är det viktigt att dessa är öppna och att filter är rena. Om inte blir luften sämre samtidigt som värmen ökar i lägenheten.
Byta batteri i alla Uponor-termostater (dvs ej i badrummen). Det görs enkelt genom att dra loss ratten och öppna upp höljet med ett mynt eller en skruvmejsel på undersidan av termostaten.
Byta eller rengöra filter i alla tilluftsdon ovanför fönster och dörrar. För enkelhets skull kommer föreningen att tillhandahålla nya filter inom kort.
Vi kommer att se över värmeförbrukningen och syftet är att få ner driftkostnaden för driften och få ut en jämnare temperatur. Det är inte en helt enkel uppgift och första steget är att se till så att termostater och ventilationen används på rätt sätt och fungerar. Vi ber därför samtliga medlemmar att se öven sina termostater och ventiler.
Om ni har frågor kring detta är ni välkomna att kontakta styrelsen.
Från och med 1 november 2022 så kommer ADB Fastighetsservice AB att ha hand om vår fastighetsskötsel.
ADB har klippt vår gräsmatta under sommarhalvåret i några år men kommer nu ta över alla de uppgifter som NKG har tidigare haft.
Inom kort kommer mer information om detta.
Marabouparkens lokaler den 25:e oktober kl 19:00.
Upprättande av förteckning över närvarande medlemmar, ombud och biträden (röstlängd)
Val av ordförande på stämman
Anmälan av ordförandens val av sekreterare
Fastställande av dagordningen
Val av två personer att jämte ordföranden justera protokollet
Fråga om kallelse till stämman behörigen skett
Föredragning av styrelsens årsredovisning
Föredragning av revisionsberättelsen
Beslut om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen
Beslut i fråga om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter
Beslut om användande av uppkommen vinst eller täckande av förlust enligt fastställd balansräkning
Beslut om arvoden
Beslut om antal styrelseledamöter, suppleanter och revisorer
Val av styrelseledamöter och suppleanter
Val av revisor och suppleant
Ev. val av valberedning
Ändring av stadgar 8 §, 17 § och 31 §