Vår porttelefon är ur funktion, och det går inte att nå fram till angiva telefonnummer.
Vi har felanmält och hoppas snart få igång den.
Passerssystemet fungera som vanligt.
Your Custom Text Here
Senaste nytt från styrelsen i Brf Snickarboa
Vår porttelefon är ur funktion, och det går inte att nå fram till angiva telefonnummer.
Vi har felanmält och hoppas snart få igång den.
Passerssystemet fungera som vanligt.
I och med skiftet från tidningar till plast i en av sopsugens fraktioner så har fördelningen av kärl ändrats i vårt återvinningsrum. Ett kärl för tidningar har tillkommit (det kärl som tidigare används för metall blir nu för tidningar). Det har även tillkommit flera kärl för papp/wellpapp, och vår entreprenör kan ta emot kärl som blandat kartong från förpackningar och wellpapp.
Skiftet av fraktioner i sopsugen är dock en vecka försenad, och först den 17 maj kan vi slänga plast i sopsugen. Vi ber om överseende med detta, och ber er medlemmar att inte fylla de två nya kärlen för plast över kanterna. De två nya kärlen är avsedda för frigolit och större plastförpackningar, när väl ändringen är gjord i sopsugen.
Vi räknar med att över tid minska antalet hämtningar och därmed även kostnaden för avfallshantering.
Nu när det är vår behöver vi rengöra trallen på loftgångarna och troligen även på balkongerna.
Föreningen har en högtryckstvätt med tillbehöret "tralltvätt" tillgänglig. Den kan lånas ut, men eftersom den är inlåst behöver man kontakta styrelsen för att få tillgång till den och tillhörande tvättmedel samt få instruktioner. Varje våning med loftgång ansvarar för att se till att deras del blir rengjord.
Rengöring av trallen ska endast göras med det angivna tillbehöret och med relativt lågt tryck. Att använda högtryckstvätten med ett strålmunstycke är inte tillåtet, då det kan skada trätrallen. Det går även bra att använda en skurborste vid rengöring.
Trallen bör tvättas med såpa eller ett speciellt tralltvättmedel. Vi oljar inte in trätrallen på loftgången, enligt skötselråden i vår bopärm från tillverkaren. Det är både ekonomiskt onödigt och praktiskt svårt.
Tralltvätten kan även användas på balkongerna, men där är det ofta tillräckligt att använda grönsåpa och en skurborste.
Ett av målen för vår samfällighet är att skapa en mer effektiv sophantering för våra medlemsföreningar och fastighetsägare.
Med tanke på den växande mängden återvinningsbar plast och den samtidiga minskningen av tidningsåtervinning på vår anläggning, har styrelsen beslutat att byta ut tidningsinsamlingen mot en insamling för plast.
För tillfället har vår anläggning tre olika typer av avfall: brännbart avfall står för den största delen, med ungefär 50 ton avfall i månaden. Matavfallet är betydligt mindre, cirka nio ton per månad, medan papper och tidningar utgör den minsta delen med endast två ton per månad.
Därför planerar vi att ersätta tidningsinsamlingen med plastinsamling under våren 2024. Vi börjar förberedelserna nu och informerar våra medlemmar och de som bor i området om denna förändring
Denna förändring innebär att vi behöver omprogrammera anläggningen, ta fram nytt informationsmaterial, sätta upp nya skyltar och teckna nya avtal för avfallshämtning. Vi räknar med att dessa investeringar kommer att förbättra utrymmet i återvinningsrummen och leda till färre transporter med tunga fordon i området.
Tidningsinsamlingen kommer att behöva flyttas till de befintliga återvinningsutrymmena, men kommer att kräva betydligt mindre behållare än de för plast som används idag. Efter omställningen kommer varje förening och fastighetsägare att behöva beställa hämtning av papper och tidningar separat från sin återvinningsleverantör.
Mer information om denna förändring kommer inom kort.
Vecka 16-17:
Skyltar för tidningar och luckinsatser byts – tidningar sugs som vanligt.
Vecka 18:
Programmering och justering av program.
OBS! INGEN SUGNING AV TIDNINGAR DENNA VECKA
Vecka 19:
Arbetet klart – Plast sugs i sopsugen.
Lördag den 20 april blir det vårstädning på gården.
Vi börjar kl 10:00 och föreningen bjuder på fika, kaffe och korv efter utfört arbete till alla som deltar.
Det är väldigt kul att så många deltog i omröstningen om fasadmålningen på Gårdshusets stora väggfasad.
Över 90 röster har inkommit, och nedan följer presentationen av resultatet samt skissen för fasaden, baserat på det vinnande förslaget som erhöll mer än hälften av alla röster.
3:e plats: Travhästar (9 röster)
2:a plats: Mattisborgen (16 röster)
1:a plats: AIKs klubbmärke (48 röster)
Ommålning kommer att påbörjas omgående.
Låset till återvinningsrummet har gått sönder. Great Security, som är vår låssmed, kommer att komma under veckan och byta ut det låset, låset till garaget från 37:an trapphus och till dörren i garageporten.
Se till att dörren till återvinningsrummet inte går i lås och låt silvertejpen sitta kvar på dörren.
Koden som fungerar under dagen är utbytt idag.
Koden kommuniceras på facebook i vårt stängda forum. Om du inte har tillgång till fb, kontakta styrelsen.
Föreningen har sedan hösten en ny styrelse. Vid stämman avgick vår ordförande, Gabriel Lundmark, efter flera år av engagerat arbete i styrelsen. Under Gabriels ledning har styrelsearbetet präglats av tydliga processer, implementering av effektiva verktyg och förbättrade rutiner. Dessutom har flera betydande projekt genomförts för att förbättra för medlemmarna och sänka föreningens kostnader, såsom införandet av elbilsladdning och led-belysning i trapphusen.
Vi tackar Gabriel för hans dedikation och önskar hela hans familj lycka till i huset efter jul, även om det fortfarande är trångt i cykelförrådet - man kan ju inte lyckas med allt 😉.
Den nya styrelsen är nu konstituerad och vår nya ordförande är Magnus Bostedt. Per Delborn fortsätter som kassör och Jennie Moberg tillträder som ledamot efter flera år som aktiv suppleant. De nya styrelsemedlemmarna är Johannes Renfors som ledamot och Robert Preston som suppleant.
Om medlemmar önskar kontakta styrelsen kan de göra det via styrelsen@brfsnickarboa.se.
Vi vill också påminna om SBC Hemma där alla medlemmar kan logga in med BankID för att se avier, ändra aviseringsmetod och ta del av information om sin lägenhet och parkeringsplats. Om det finns frågor till vår förvaltare, SBC, kan du kontakta dem genom att skapa ett ärende.
Barnen verkar uppskattat snön att leka i, kul att se att dom har roligt.
Men, föreningens snöskyfflar, kvastar och annat som hänger med i leken ska ställas tillbaka, inte lämnas kvar i snön på gården när leken är över.
Bra om föräldrar till de barn som använt redskap tar en vända efter avslutat lek för att städa upp.
Ellevio behöver byta elmätare och tillhörande strömtransformatorer på Pippi Långstrumps Gata 37.
För att kunna utföra jobbet behöver dom göra ett strömavbrott.
Avbrott kommer att ske den 28 november mellan klockan 13:00 -14:00. Vi får räkna med avbrott varar i ca 60 min.
Lördagen den 21 oktober är det höststädning på gården.
Vi börjar kl 10:00 och föreningen bjuder på korv, fika och kaffe till alla som deltar.
I kväll klockan 19:00 är det föreningsstämma i Malmstens bibliotek i Marabouparken.
Bra om så många medlemmar som möjligt kan närvara.
Inför föreningens planerade årsstämma 2023-09-26, avgår en medlem ur styrelsen och valberedningen söker därför minst en ny medlem.
Valberedningen tar tacksamt emot intresseanmälningar för styrelsearbete via e-mail eller telefon, se kontaktuppgifter nedan. Välkommen att även höra av er med eventuella frågor kring arbetet i styrelsen.
Det är tack vare våra medlemmars engagemang i styrelsen och andra aktiviteter som gör att vi kan undvika onödiga kostnader för föreningen och i slutänden ökade medlemsavgifter.
Arbetet i styrelsen omfattar många olika typer av frågor, t.ex. ekonomi, fastighet, teknik och trivsel för oss medlemmar.
Välkommen med din intresseanmälan.
Med vänliga hälsningar
Valberedningen
Sara Clacey (Å-huset, nr 39) 073 - 937 93 76
Elin Bolin (Gårdshuset, nr 37) 070 - 350 60 46
E-mail: valberedningen@brfsnickarboa.se
Nu är årsredovisning för 2022/2023 och revisionsberättelse signerad, klar och publicerad på vår hemsida.
Härmed kallas medlemmarna i Brf Snickarboa till ordinarie föreningsstämma tisdagen den 26:e september kl 19:00 i Malmstens bibliotek i Marabouparken.
(Enligt 19 § i stadgarna)
Upprättande av förteckning över närvarande medlemmar, ombud och biträden (röstlängd)
Val av ordförande på stämman
Anmälan av ordförandens val av sekreterare
Fastställande av dagordningen
Val av två personer att jämte ordföranden justera protokollet
Fråga om kallelse till stämman behörigen skett
Föredragning av styrelsens årsredovisning
Föredragning av revisionsberättelsen
Beslut om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen
Beslut i fråga om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter
Beslut om användande av uppkommen vinst eller täckande av förlust enligt fastställd balansräkning
Beslut om arvoden
Beslut om antal styrelseledamöter, suppleanter och revisorer
Val av styrelseledamöter och suppleanter
Val av revisor och suppleant
Ev. val av valberedning
Hissen i port 39 är trasig. Det har hänt flera gånger inom kort tid.
Kone ska göra en grundlig felsökning snarast möjligt och vi har bett dem återkoppla till styrelsen så vi vet vad som gått fel och vad som åtgärdats så att det förhoppningsvis löser problemet för gott.
Om ni upplever problem, felanmäl till Kone och uppge ärendenummer CQJ5023.
Uppdatering kl 11: problemet ska nu vara åtgärdat efter att en sensor bytts. Återkom till styrelsen om det skulle återkomma.
Uppdatering kl 17: fortfarande problem enligt vissa.
Uppdatering 29 augusti kl 21: Hissen är åter ur funktion och är avstängd. Felet är större än vad Kone först antog, och vi väntar på en ytterligare service.
Tisdagen den 26 september kl 19:00 i Marabouparkens bibliotek genomförs årets föreningsstämma för Brf Snickarboa.
Årsredovisningen kommer inom kort.
Nu är budgetarbetet för kommande räkenskapsår klart och det är ett år som kommer att präglas av höjda kostnader inom många områden. Styrelsen har därför beslutat att höja avgiften med 12% fr.o.m. 1 oktober 2023.
Den främsta anledningen är att ett av våra lån på 9,3 miljoner löper ut den 25 september 2023. Idag har det en ränta på 1,50%, men vi räknar med att gå över 4%. Den totala räntekostnaden för föreningen beräknas öka med 170% under kommande året.
Utöver räntekostnaderna är det framförallt de taxebundna kostnaderna som ökar kraftigt, såsom el, fjärrvärme, vatten och sophantering. Vi har även budgeterat för fastighetsförbättringar enligt underhållsplanen där både värmesystemet behöver ses över och trädetaljer målas och eventuellt bytas ut.
Elpriset är så klart svårbedömt. Vi har i budgeten räknat med en kall vinter men beroende på vädret kan göra att utfallet blir bättre än budgeterat.
Avgiftshöjningen kommer inte att täcka kostnaderna för allt vi har budgeterat, utan vi kommer att behöva använda den buffert som vi sparat ihop under flera år. Den finns till för just sådana här tillfällen. Ytterligare avgiftsjusteringar inom en snar framtid är dock tyvärr inte uteslutet.
Avslutningsvis är vår uppfattning att föreningens ekonomiska situation är relativt god och att vi har alla möjligheter att klara de svåra tiderna bättre än många andra föreningar, framförallt för att vi är mindre belånade. Vi behöver gemensamt tänka på att vårda och förvalta våra hus väl, och undvika onödiga kostnader, små som stora.